Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_2804_norskeflygeretrenerpforum_2804_norskeflygeretrenerphttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=10547Major Torstein Johansen i 337 skvadronen på treningstokt med NH90 i simulatoren i Nederland. FOTO: AARON ZWAAL, RNLA/forum-media/PubImages/NH90 NK i simulator.jpgMajor Torstein Johansen i 337 skvadronen på treningstokt med NH90 i simulatoren i Nederland. FOTO: AARON ZWAAL, RNLA

Helikopter-simulator flyttet fra Italia til Nederland

Simulator-treningen for NH90-pilotene er flyttet fra produsenten i Italia til en marinebase i Nederland.

Norsk personell skal fremover gjennomføren treningen i Nederland, en trening de siden 2011 har gjort på fabrikken til Leonardo Helicopters i Nord-Italia. Forsvaret i Norge har ikke en slik simulator.

Felles trening

Simulatoren var tidligere tilknyttet fabrikanten utenfor Milano.
– Det har fungert bra. Simulatortrening er en arena der vi får trent skikkelig, der vi får møte og diskutere med andre NH90-crew, forteller major og nestkommanderende Torstein Johansen i 337 skvadronen. Norge skal ha totalt 14 NH90. Så langt er bare seks levert til Forsvaret.
Det er i den nederlandske marinebasen i De Kooy at vertslandet, Norge, Belgia, Italia og Tyskland i fellesskap og hver for seg trener i simulatoren. Sist uke var tre flygere fra Norge på trening der.

I simulatoren kan vi trene nødprosedyrer, lage større operative scenarioer og trene søk og redning på en helt annen måte enn om vi faktisk skulle fly.

Stort treningsutbytte

Hvert år skal flygerne bruke 15 dager på trening i den avanserte simulatoren.
– Det trenes på scenarioer vi ikke uten videre kan trene på i selve maskinen.
– Hva slags eksempler kan du nevne?
– I simulatoren kan vi trene nødprosedyrer, lage større operative scenarioer og trene søk og redning på en helt annen måte enn om vi faktisk skulle fly. Det ville blitt vanskelig, og i hvert fall kostbert å få til i det virkelige. Derfor er treningen i Nederland en viktig supplement for våre flygere, sier Johansen.

 

 

forum_2804_norskeflygeretrenerpforum_2804_norskeflygeretrenerphttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=10548Slik ser den ut, simulatoren for NH90 i Nederland. FOTO: AARON ZWAAL, RN /forum-media/PubImages/D191018AZ1074.jpgSlik ser den ut, simulatoren for NH90 i Nederland. FOTO: AARON ZWAAL, RN
forum_2804_norskeflygeretrenerpforum_2804_norskeflygeretrenerphttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=10549Stor datamaskiner hjelper til med å lage realistiske scenarioer for trening med NH90. FOTO: AARON ZWAAL, RN/forum-media/PubImages/D191018AZ1145.jpgStor datamaskiner hjelper til med å lage realistiske scenarioer for trening med NH90. FOTO: AARON ZWAAL, RN


Utfordrende trening

To crew fra 337 skvadronen på Bardufoss og en testflyger fra Forsvarets materiellavdeling (FMA) tilbrakte forrige uke i simulatoren.
– Vi fikk også trent med nattbriller, instrumentflygning og fartøyoperasjoner som skjer mot militære fartøy. I tillegg har vi trent på søk- og redning over sjø, sier Johansen.
– Hvor mange ganger krasjet dere?
– Ingen. Men jeg kan si at treningen er såpass vanskelige og utfordrende at crewene mange ganger kommer ut av simulatoren svette og slitne etter en hektisk økt.
– Hvorfor er det ikke en simulator i Norge?
– Det har vært på tale å få det til, og det er vi selvsagt tilhengere av, men så langt er det ikke realisert. Når vi reiser til Nederland bruker vi egne instruktører i simulatoren, lager operative scenarioer og får veldig god trening av det sammen med andre nasjoners crew. 

Flyr igjen

​Denne uke ble det kjent at Forsvarets NH90-helikoptre er i drift igjen etter at arbeidet med å rette opp avvik er ferdig. 9. oktober tok Forsvaret midlertidig tok de ut av tjeneste etter at det var avdekket svakheter i rutiner og prosedyrer. Nå bekrefter kommunikasjonssjef Stine Barclay Gaasland i Luftforsvaret overfor Teknisk Ukeblad at arbeidet med å rette avvik er ferdig. Luftvingsjef på Bardufoss flystasjon, oberst Eirik Stueland, har tidligere sagt til Nordlys at det som måtte rettes opp var knyttet til kvalitetssikringsarbeid. Det skal ikke ha vært tekniske feil ved helikoptrene. 

Publisert 23. oktober 2019 13:26.. Sist oppdatert 23. oktober 2019 14:33.