Nyheter:

PILOTREDNING: Brannmenn tester ut den nye pilotredningsbilen i Tyskland.
PILOTREDNING: Brannmenn tester ut den nye pilotredningsbilen i Tyskland.

Det tyske forsvaret anskaffer kjøretøy for pilotredning

Ny pilotredningsbil skal øke overlevelsesevnen i tilfelle ulykker på militære flyplasser.

Publisert Sist oppdatert

I november 2019 bestilte Bundeswehr 20 pilotredningsbiler. Det gjennomføres nå testing av kjøretøyene, før overlevering til Det tyske forsvaret, ifølge magasinet Europäische Sicherheit & Technik.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Pilotredningsbilen er basert på en lastebil av typen Mercedes Arocs. Den er utstyrt med en utvidbar arbeidsplattform koblet til en hydraulisk arm med en rekkevidde på 20 meter.

Plattformen kan plasseres i ønsket høyde og har plass til tre brannmenn som kan utføre redningstiltak. Skadde piloter eller materiell kan plasseres på arbeidsplattformen som deretter kan heises i sikkerhet.

Serieproduksjon av pilotredningsbilene starter etter at testene er utført og kjøretøyet er godkjent for bruk.

PLATTFORM: Kjøretøyet ,med plattformen som har plass til tre brannmenn, i forbindelse med testing.
PLATTFORM: Kjøretøyet ,med plattformen som har plass til tre brannmenn, i forbindelse med testing.

Ubemannet pilotredning fra lufta

Tyskland er ikke det eneste landet som ønsker å ta i bruk nytt materiell i forbindelse med pilotredning. Det amerikanske luftforsvaret ser på muligheten for å benytte ubemannede fartøy for å hente ut piloter som har som har måtte skyte seg ut.

I en utlysning har Air Force Research Laboratory tidligere bedt om informasjon om en ubemannet plattform som kan frakte to til fire personer med en rekkevidde på minimum 185 kilometer.

Systemet som kalles Personnel Recovery/Transport Vehicle skal kunne fraktes med et C-130J Hercules til stedet hvor piloten befinner seg. Det kan deretter slippes med fallskjerm før det beveger seg for egen maskin til stedet piloten befinner seg på bakken.

Powered by Labrador CMS