Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1975_idagavgjørstortingetforum_1975_idagavgjørstortingethttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=9397Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen avfotografert foran KNM Helge Instad ved marinebasen Haakonsvern i Bergen 6. mars. Foto: Eivind Senneset/forum-media/PubImages/HelgeIngstad-mars-6.jpgForsvarsminister Frank Bakke-Jensen avfotografert foran KNM Helge Instad ved marinebasen Haakonsvern i Bergen 6. mars. Foto: Eivind Senneset

Forsvarsministeren: Ekstern gransking vil gi økt kunnskap

I dag avgjorde Stortinget at bergingen av Helge Ingstad skal granskes eksternt.

​Utenriks- og forsvarskomitéen på Stortinget vil vite hva som egentlig skjedde under bergingen av KNM Helge Ingstad.

– Vi trenger å vite om det ble gjort riktige vurderinger i bergingsprosessen, hvordan ting var organisert og ikke minst hva det vil koste til slutt. Nå snakkes det om 600-700 millioner kroner, sa Martin Kolberg (Ap) til NRK, da utenriks- og forsvarskomiteen fremmet vedtaket. 

En offentlig rapport

Gjennomgangen skal konkludere med en offentlig tilgjengelig rapport senest seks måneder etter at bergings- og hevingsarbeidet er fullført.

Komiteen ønsker spesielt svar på vurderingene i forkant av det første bergingsarbeidet etter kollisjonen med tankskipet «Sola TS» og ikke minst hva som skjedde da sikringene av fregatten røk natt til 13. november og fregatten sank enda dypere i sjøen.

 

 

forum_1975_idagavgjørstortingetDette er KNM «Helge Ingstad»-havariet<div class="gwt-HTML" style="color:#000000;font-family:"arial unicode ms", arial, sans-serif;font-size:small;background-color:#ffffff;"><p class="forsvaretElement-p"></p><div class="gwt-HTML" style="font-size:small;color:#000000;font-family:"arial unicode ms", arial, sans-serif;background-color:#ffffff;"><p class="forsvaretElement-p">* Klokken 3.30 natt til 8. november legger tankskipet Sola fra kai ved Stureterminalen i Øygarden i Hordaland, fullastet med 60.000 tonn råolje. Sola blir hjulpet ut av både los og eskortebåt, og beveger seg nordover i en hastighet på om lag 6 knop.</p><p class="forsvaretElement-p">* Klokken 4.03 kolliderer det 250 meter lange tankskipet med fregatten KNM Helge Ingstad, som er på vei sørover etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag.</p><p class="forsvaretElement-p">* Marinefartøyet påføres en stor flenge i skroget, og det renner mer vann inn enn hva lensepumpene greier å få ut. Fregatten mister styring etter kollisjonen og får hjelp av flere slepebåter med å dyttes i land for å forhindre totalt havari.</p><p class="forsvaretElement-p">* Der blir fartøyet liggende på 5 meters dyp med kraftig slagside, og det jobbes kontinuerlig med å holde det over vann. Etter hvert boltes fregatten fast til fjellet for å holde den på plass.</p><p class="forsvaretElement-p">* Politiet oppretter en sikkerhetssone og holder vakt ved havaristen.</p><p class="forsvaretElement-p">* Besetningen på 137 personer ble evakuert fra fregatten, og åtte personer ble lettere skadd i sammenstøtet. To av dem ble sendt til Haukeland universitetssjukehus og de seks andre til legevakten. Tankskipet kom fra kollisjonen med mindre skader og besetningen på 23 personer kom uskadd fra hendelsen.</p><p class="forsvaretElement-p">* Fregatthavariet skapte store ringvirkninger for olje- og gassproduksjonen. Equinor valgte å stenge ned driften på Stureterminalen og Kollsnesanlegget, noe som førte til at fem oljefelt i Nordsjøen ikke kunne levere til landanleggene. Produksjonen ble stengt fram til ut på ettermiddagen samme dag.</p><p class="forsvaretElement-p">* En lydlogg VG har fått tilgang til, ble offentliggjort 11. november. Loggen viser at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt. Tankskipet ber fregatten gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord for å avverge kollisjon.</p><p class="forsvaretElement-p">* Natt til 13. november røk flere vaiere som holdt fregatten på plass. Fregatten sank, og senere samme dag var bare radartårnet og litt av akterenden synlig.</p><p class="forsvaretElement-p">* 28. november ble bergingen av Helge Ingstad stoppet på grunn av uvær. Det er usikkert når bergingen vil fortsette.</p><p class="forsvaretElement-p">* 29. november legger Statens havarikommisjon for transport fram en foreløpig rapport om ulykken.</p><p class="forsvaretElement-p"><i>Kilder: NTB, Sysla, Aftenposten, TV 2, VG</i><br></p></div></div>forum_1975_idagavgjørstortinget


Komplisert berging

Bergingen av fregatten ble utsatt en rekke ganger. ​Fregatten lå først sikret til land med ti kraftige vaiere. Men omtrent en uke etter kollisjonen røyk vaierne og nesten hele fregatten forsvant under vann. Deretter fikk bergingsmannskapet problemer med været. Over 30 ganger ble hevingsarbeidet utsatt, før Helge Ingstad omsider kom inn til Haakonsvern 115 dager etter at fregatten havarerte i Hjeltefjorden, søndag 3. mars.  

I Forsvarets årsrapport ble den totale forventede kostnaden for bergingen av fregatten anslått til 726 millioner kroner.  Dette skal omfatte heving, sikring og transport.
Publisert 7. mai 2019 11:40.. Sist oppdatert 7. mai 2019 15:40.