Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1460_helikopterulykken–meforum_1460_helikopterulykken–mehttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8539Ulykken: Ulykken der det nye redningshelikopteret AW101 veltet på Sola november 2017, kom som følge av menneskelig feil og høyt tidspress, konkluderer en rapport (Foto: Carina Johansen/NTB Scanpix). /forum-media/PubImages/Helikoptervelt Aw101.jpgUlykken: Ulykken der det nye redningshelikopteret AW101 veltet på Sola november 2017, kom som følge av menneskelig feil og høyt tidspress, konkluderer en rapport (Foto: Carina Johansen/NTB Scanpix).

Helikopterulykken – menneskelig svikt og høyt tidspress

Ulykken med det nye norske redningshelikopteret AW101 i 2017, kom som følge av menneskelig svikt og høyt tidspress.

Det konkluderer en rapport fra Statens havarikommisjon Forsvaret. I rapporten som ble offentliggjort tirsdag 15. januar 2019 heter det blant annet at:

«Ingen plutselig eller ukjent teknisk feil ved helikopteret, bidro til hendelsen. En rekke menneskelige og organisatoriske faktorer medvirket til at hendelsen fikk utvikle seg uten at avvikene ble identifisert og korrigert, deriblant mangler i besetningens erfaring med og kunnskap om helikoptertypen, utilstrekkelig risikobevissthet, avvik fra sjekklisten, feil og mangler i opplæringen og en upresis sjekkliste».

Det var 24. november 2017 at det nye redningshelikopteret av typen AW101, som hadde ankommet Sola fra Storbritannia fire dager før, veltet utenfor hangaren under testing. To piloter var om bord, men ingen ble skadd.

Rapporten som kan leses i sin helhet her, viser videre til at Luftforsvaret iverksatte tiltak for å heve kompetansen blant personellet som operer helikopteret.

Tidspress

I rapporten pekes det videre på at ambisiøse fremdriftsplaner i prosjektet for anskaffelse av nye redningshelikoptre, i kombinasjon med forsinkelser i utviklingen av helikopteret, over tid hadde skapt en situasjon med vedvarende høyt tidspress.

Det, og den pågående utviklingen av både helikopter, læringshjelpemidler og dokumentasjon, skapte utfordringer med opplæringen flygere og annet personell mottok fra helikopterleverandøren. 

«Sammen med at flere av flygerne ikke hadde den bakgrunnen opplæringen var basert på, førte dette til kjente og ukjente mangler i flygernes ferdigheter og kompetanse etter gjennomført opplæring. Det vedvarende kravet til fremdrift gikk ut over kvalitetssikringen i flere deler av organisasjonen og bidro til forhøyet og uoversiktlig operativ risiko ved avdelingen.», heter det i rapporten.

Publisert 15. januar 2019 12:55.. Sist oppdatert 22. januar 2019 11:19.