Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_955_helikopterveteranforum_955_helikopterveteranhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=5813Stig Bakke har et helikopter som ble brukt under vietnamkrigen fra 1967-1970./forum-media/PubImages/20180321OST_7966.jpg

Helikopter-veteran

Stig Bakke flyr Bell UH-1E – som er nesten identisk med helikoptermodellen som Forsvaret brukte i Libanon.
20. april 2018 kommer han til Libanon-markeringen på Akershus festning.

Huey. Stig Bakke fra Ålgård i Rogaland har sitt eget private helikopter. Maskinen er av typen Bell UH-1E og ble brukt i Vietnamkrigen fra 1967-1970. I forbindelse med 40-årsmarkeringen for UNIFIL er Bakke invitert til Akershus festning. Der skal han fly utvalgte gjester, mens publikum kan ta en nærmere kikk på «Huey-en».

– Den norske helikoptervingen i Libanon fløy UH-1B. Bortsett fra rotorsystemet så er mitt helikopter nesten identisk med det som Forsvaret brukte, forteller han.

 

 

forum_955_helikopterveteranforum_955_helikopterveteranhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=5814– Helikopteret skal ikke være nylakkert og skinnende. Det skal se ut som det har vært i krigen, sier Stig Bakke./forum-media/PubImages/20180321OST_8027.jpg

Norair. Den norske helikoptervingen, også kalt «Norair», opererte i perioden 1978-79. Hovedbasen var i Naqura med et feltsykehuset som nærmeste nabo og den viktigste oppgaven var medisinsk evakuering av såret FN-personell og ambulanseflyging. Den 3. februar 1979 styrtet et helikopter og fire nordmenn omkom. Det var det største tapet av norsk personell i hele UNIFIL-perioden.

Minner. Totalt er det produsert over 16.000 Huey-er i ulike versjoner. I det norske luftforsvaret ble UH-1B brukt av skvadronene 339 på Bardufoss, 719 på Bodø og 720 på Rygge. I perioden 1963 til 1990 brukte Forsvaret til sammen 35 UH-1B-maskiner.

– Klapringen fra rotorene på en Huey er en lyd man gjenkjenner nesten umiddelbart. Jeg tror det vil vekke minner hos mange, sier Stig Bakke.

 

 

forum_955_helikopterveteranforum_955_helikopterveteranhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=5818– Bortsett fra rotorsystemet så er mitt helikopter nesten identisk med det som Forsvaret brukte i Libanon, sier Bakke. (markeringen på Akershus festning er fredag 20. april, ikke lørdag, red.anm.)https://youtu.be/hX1ADKF8Qwg


Krigen. Helikopteret framstår akkurat som det gjorde på 60-tallet. Bakke er også opptatt av at maskinen skal se brukt ut.

– Det er litt av sjarmen. Jeg ønsker ikke at det skal være nylakkert og skinnende. Det skal se ut som det har vært i krigen.

Totalt bestilte US Marine Corps 192 eksemplarer. Bare 36 av disse kom tilbake til USA etter Vietnamkrigen. Bakke har funnet håndfaste bevis på hva helikopteret har vært gjennom.

– Vi fant tomhylser i dørken. Jeg har alltid med en patron i askebegeret som en liten suvenir. Det er mye historie i dette helikopteret.

 

 

forum_955_helikopterveteranforum_955_helikopterveteranhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=5815Helikopteret framstår akkurat som det gjorde på 60-tallet. /forum-media/PubImages/20180321OST_7918.jpg
forum_955_helikopterveteranforum_955_helikopterveteranhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=5816US Marine Corps bestilte 192 eksemplarer av Bell UH-1E. Bare 36 av disse kom tilbake til USA etter Vietnamkrigen. /forum-media/PubImages/20180321OST_7860.jpg
forum_955_helikopterveteranforum_955_helikopterveteranhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=5817Totalt er det produsert over 16.000 Huey-er i ulike versjoner. /forum-media/PubImages/20180321OST_7930.jpg


BELL UH-1E
Produsert: 1967
Maks Hastighet: 224 km/t
Vekt: 2577 kg
Lastekapasitet: 1740 kg
Motor: Lycoming, T53-L-11D
Ytelse: 1100 hk
Antall passasjerer: 9 + pilot


Publisert 18. april 2018 10:01.. Sist oppdatert 18. april 2018 10:25.