Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_995_gammelårgangforum_995_gammelårganghttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=6400LITAUEN: I 2017 deltok norske stridsvogner for første gang i en internasjonale operasjon. (Foto: Torbjørn Kjosvold/Forsvaret)/forum-media/PubImages/Stridsvogn Bilde1.jpg

– Risikerer å miste personell

De norske stridsvognene er blant de eldste i Europa. Det haster å få nye, mener lederen for Kavaleriklubben. Han vil ha nye tyske stridsvogner med en gang.

– Forsvaret står ovenfor et viktig veivalg. Dersom man ikke begynner innfasingen av nye stridsvogner risikerer man å miste kritisk personell og kompetanse. Jeg er bekymret for Hæren. Jeg tror det kan bli enda verre før det snur, sier Øyvind Isachsen (bildet).

Til daglig jobber han med fornybar energi som administrerende direktør i Norsk Vindkraftforening. Men som formann i Kavaleriklubben er Isachsen minst like opptatt av å fornye de norske stridsvognene.

– Norge har fått et tilbud fra det tyske forsvarsdepartementet om å oppgradere til Leopard 2A7V. Da er spørsmålet: Skal vi kjøpe nå, eller vente til 2025 og få akkurat samme vogn? Den eneste forskjellen er at kostnaden antageligvis har steget.

 

 

forum_995_gammelårgangforum_995_gammelårganghttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=6401OPPGRADERT: En Leopard 2A7 som tilhører det tyske Forsvaret. Norge har Leopard 2A4 som er blant de eldste i Europa./forum-media/PubImages/LEOPARD 2A7 Bundeswehr photo 2.jpg


Nasjonalbudsjett.
Den 15. mai presenterer regjeringen sitt reviderte nasjonalbudsjett. I den forbindelse skal forsvarsminister Frank Bakke-Jensen legge fram det videre arbeidet med å modernisere stridsvognkapasiteten.

– Jeg mener at det haster med å svare på henvendelsen fra Tyskland. Norge har fått tilbud om å delta i deres program for oppgradering og gå rett inn i en ellers tettpakket produksjonslinje. Dette vil kunne gi Hæren tilgang på nye stridsvogner allerede fra neste år, sier Isachsen i Kavaleriklubben.

Reservedeler. De norske Leopard 2-stridsvognene er fra tidlig på 1980-tallet og er blant de eldste i Europa. Bare Østerrike bruker like gamle vogner i form av Leopard 2A4. Mange av stridsvognene er snart ikke operative lenger. Det er dårlig tilgang på reservedeler og tekniske feil på rette- og stabiliseringssystemer.

– I fjor ble norske stridsvogner brukt for første gang i en internasjonale operasjon. Det skjedde i Litauen som del av NATOs «Enhanced Forward Presence». Tyskerne brukte 14 dager på å få de norske vognene klare til strid, sier Isachsen.

 

 

forum_995_gammelårgangforum_995_gammelårganghttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=6405ØVELSE: Norske Leopard 2A4 fra Telemark bataljon under øvelse Noble Ledger (Foto: Ole Sverre Haugli/Forsvaret)/forum-media/PubImages/BILDE3.jpg


Allierte.
Et oppgraderingsprogram for Leopard 2A4 ble igangsatt i 2015, men stanset noen år senere. Begrunnelsen var at prosjektet ikke ville gi stridsvogner med tilstrekkelig operativ evne. I verste fall vil ikke nye stridsvogner være på plass før 2025.

– Hvilke alternativer har man som kan erstatte dagens Leopard 2A4?

– Det er flere å velge mellom, som for eksempel amerikanske M1 Abrams, eller koreanske K2. Men jeg mener vi må gjøre som Tyskland, Nederland og Danmark og velge Leopard 2A7V. Til sammen bruker 14 land ulike varianter av Leopard 2, sier Isachsen.

– Hva er fordelene med å bruke samme vogn som våre europeiske allierte?

– Felles logistikk, reservedeler, utdanning og mulighet til å bruke samme simulatorer, noe som redusere driftskostnadene på kjøretøyene.

Teknologi. Siden 2015 har Hæren fått 144 oppgraderte og heldigitaliserte CV90 stormpanservogner. Men stridsvognene tilhører en annen generasjon. Det gjør det vanskelig for kampsystemene å operere sammen.

Hvis vi ikke anskaffer nye stridsvogner
er CV90-oppgraderingen den største feilinvesteringen noensinne.
Det er som å kjøpe en robåt uten årer. 

Han frykter at spørsmålet om nye stridsvogner drukner i alt det andre materielt Hæren trenger.

– Det viktigste er å komme i gang med oppgraderingen og bygge opp gradvis. Dermed kan man også fordele kostnadene over flere år.

– Hva blir konsekvensen dersom man ikke får nye stridsvogner før i 2025?

– Vi er på et kritisk lavt nivå når det gjelder kompetente folk som jobber med stridsvogn. Jeg frykter at flere slutter. Når jeg snakker med soldater i miljøet så tegner de et ganske dyster bilde. Ved skytetrening må de låne vognene som faktisk virker. Det er vel ganske beskrivende for tilstanden til det norske materiellet.

Den 15. mai presenterer regjeringen sitt reviderte nasjonalbudsjett. I den forbindelse skal forsvarsminister Frank Bakke-Jensen legge fram det videre arbeidet med å modernisere stridsvognkapasiteten.

***

– Uten moderne stridsvogner, vil Hæren med stor sannsynlighet tape i strid mot en motstander med moderne stridsvogner, sier Liv Signe Navarsete (Senterpartiet). Hun mener også at det haster å få på plass nye vogner. Les mer. 

– Å anbefale hva slags type stridsvogn Hæren skal ha, er et fagmilitært anliggende, mener Hårek Elvenes (Høyre). Les mer. 

Publisert 14. mai 2018 11:45.. Sist oppdatert 24. mai 2018 23:07.