Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1335_fregattforlisetforum_1335_fregattforlisethttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8270Fregatten KNM «Oslo» som forliste i 1994./forum-media/PubImages/KNM «Oslo» 1975 nett.jpg

Fregatt-forliset

Jacob Børresen har skrevet bok om fregatten KNM «Oslo» som forliste i 1994. Han mener Sjøforsvaret har lært mye av hendelsen.

– I stiv kuling og fem meter høye dønninger ble fregatten kastet på skjæret. KNM «Oslo» fikk en krengning på 70 grader og man fryktet at skipet skulle kantre. De som var ute på dekk var totalt uforberedt på kraften i sammenstøtet. To stykker ble kastet på sjøen og forsvant i mørket. Bare en av dem ble funnet igjen i live, forteller Jacob Børresen.

I dag lanserer den pensjonerte flaggkommandøren boka «Fregatten KNM Oslos forlis». Det skjer om bord i søsterskipet KNM «Narvik» som ligger til kai i Horten.

– Det er litt spesielt å presentere boka i samme miljø som der dramatikken utspilte seg. Det skjer i mannskapsmessa hvor løse gjenstander og innbo ble revet løs og slengt rundt da skipet traff grunnen. Først etter ulykken begynte man å bolte fast bordene på de andre fregattene, forklarer Børresen.


Likheter.
 Grunnen til at KNM «Oslo» gikk på skjæret skyldes motorstopp som gjorde at skipet ble umulig å kontrollere. Børressen mener likevel det er flere likheter mellom «Helge Ingstad»-ulykken og forliset han beskriver i boka.

–  Det er to vidt forskjellige hendelser. Likheten er at begge forlisene bekrefter at måten vi organiserer tjenesten om bord og lederutdanningen holder mål. Skipssjef Christian Irgens, var en helt avgjørende faktor for at det ikke gikk verre. Flere av mannskapene mener hans handlemåte reddet liv under ulykken i 1994. Nå er Irgens hyret inn som kollegastøtte for sjefen for KNM «Helge Ingstad». Jeg tror det er viktig å ha en slik støttespiller i en tung periode, sier Børresen.

– På KNM Oslo gikk ett liv tapt. Kunne gått mye verre på Helge Ingstad også?

– Ja, det er helt åpenbart. Av vitneforklaringer har man hørt om lugarer som blir flerret åpne og vannet som fosser inn. Det er et guds under at det ikke gikk liv. I tillegg til kollisjonen, begynte skipet å ta inn vann mye raskere enn man hadde forutsett. Derfor er det imponerende hvordan de beholdt roen om bord. I etterkant av KNM «Oslo»-forliset opprettet Sjøforsvaret et støttelag for å ta vare på mannskapet og få dem tilbake i tjeneste. Det er etter samme mal at man nå ivaretar fregattmannskapet fra Ingstad.

Spiker. KNM Oslo gikk på skjæret om kvelden 24. januar 1994. Dagen etter ble den slept mot land, men sank underveis på 30 meters dyp. Noen måneder senere ble den hevet og sjøforsvaret vurderte muligheten for å få fregatten i stand igjen. Til det var skadene for omfattende. Samme høst ble KNM «Oslo» hugget opp og solgt som spiker.

– Tror du det er mulig å få «Helge Ingstad» på kjøl igjen?

– Det er vanskelig å si noe om før fregatten er hevet. Flengen i skroget og lugarene kan nok repareres. Det er mer usikkert hvordan resten av skroget har tålt påkjenningen. Dessuten har alt av elektronikk ligget under vann i langt tid. Så selv om man får berget skroget må all innmaten byttes ut, sier Børresen.

– Mye av det elektroniske utstyret er ikke lenger i produksjon. Fregatten vil da bli ulik de fire andre og kan da trenge sine egne reservedeler og opplæring, sier han.

 

 

forum_1335_fregattforlisetforum_1335_fregattforlisethttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8272/forum-media/PubImages/20181110JØ_0868.jpg


Absurd.
 Børressen kaller utgivelsen av boka og ulykken med «Helge Ingstad» i Hjeltefjorden for et absurd sammentreff i tid. Egentlig skulle lanseringen skje på Haakonsvern med sjefen for Sjøforsvaret tilstede. Nå har lanseringen i stedet for blitt flyttet til et museumsskip i Horten.

– Det er skjebnens ironi at disse to sammenfaller, sier Børresen som tidligere har skrevet bok om fregattene i Fridtjof Nansen-klassen.


Publisert 30. november 2018 10:56.. Sist oppdatert 30. november 2018 15:41.