Nyheter:

Fra Maine til Minnesota

Torbjørn Dahl får ikke fly i Forsvaret på grunn av diabetes. Likevel satte han nylig en verdensrekord – som pilot.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det hele startet da jeg gikk på Luftkrigsskolen i Trondheim for noen år siden. Jeg leste om den norske globetrotteren Gunnar Garfors. Han hadde akkurat satt ny verdensrekord i å besøke flest amerikanske stater på 24 timer. Jeg tenkte at den rekorden må det være mulig å slå dersom man bruker eget fly. 

Det forteller Torbjørn Dahl (24) på telefon fra New York. Den 27. juli landet han i Minnesota etter å ha vært innom 29 stater på 23 timer og 10 minutter. Sammen med ham i propellflyet var britiske Douglas Cairns. Det spesielle er at begge to har bakgrunn fra militæret og har fått flyforbud på grunn av diabetes.

Diabetes. Vi spoler ett år tilbake i tid. I juli 2017 er Dahl akkurat ferdig med grunnleggende flygerutdanning ved Fort Rucker i Alabama. Der har han blant annet fløyet det amerikanske militærhelikoptret UH-60M Blackhawk. Deretter skal han tilbake til Norge for å få opplæring på Bell 412 på Rygge.

– I august var jeg inne til en rutinemessig helsesjekk. Sykepleieren tok prøver og fortalte at jeg hadde for høyt blodsukker, forteller han.

Etter flere prøver får Dahl påvist diabetes type 1. Det betyr at han ikke får den medisinske klareringen som er nødvendig for å kunne jobbe som pilot.

– Jeg forsto at dette antageligvis var slutten for flykarrieren min. Det føltes helt forferdelig. Dette er ikke en livsstilssykdom, men skyldes uflaks.

DIABETES: Torbjørn Dahl får ikke fly i Forsvaret, men satte likevel verdensrekord som sivil pilot. Han ønsker å sette fokus på et utdatert regelverk knyttet til diabetes type 1.
AKEVITT: Flyet som ble brukt under verdensrekordforsøket. – Da vi landet i Minnesota ble vi tilbudt en dram akevitt av flyplasseieren, forteller Torbjørn Dahl.


Utdatert. Dahl ville likevel ikke akseptere det han oppfattet som et urettferdig regelverk. I den forbindelse kom han i kontakt med Douglas Cairns som mistet tillatelsen til å fly i 1989. Da var han ansatt som instruktør ved Royal Air Force. Siden har han jobbet for å fremme saken for at diabetes type 1- rammede skal få fly.

– Han har satt flere verdensrekorder tidligere og ble gjerne med på ett nytt forsøk. Vi ønsket å skape oppmerksomhet om at regelverket som hindrer personer med diabetes 1 fra å fly er utdatert. Det har kommet ny medisinsk forskning som gjør at regelverket bør endres, mener Torbjørn.

Han jobber med å komme tilbake som pilot i Forsvaret, og er i kontakt med Flymedisinsk Institutt om dette. Men han vil ikke røpe for mange detaljer ettersom det er en pågående prosess.

– Jeg har et håp om å kunne fly som del av et topilots-crew. Det vil si enten NH-90 eller for redningstjenesten. Men jeg kan nok for eksempel ikke få klarering for internasjonale operasjoner, sier Dahl.

PILOT: Torbjørn Dahl under utdanning i Forsvaret. (Foto: Lasse Tellevik)


Cockpit.
Verdensrekordforsøket startet i Maine og endte i Minnesota. Underveis måtte de fly noen omveier på grunn av uvær, og i Vermont måtte de finne et alternativt landingssted når det viste seg at flyplassen var stengt.

– Hvilken stat kunne du tenke deg å bruke mer tid i?

– Helt klart Vest-Virginia. Det var fantastisk landskap å drive lavtflyging over. Jeg ville holdt meg unna Arkansas. Der holdt vi på å bli spist opp av mygg, sier Dahl.
Sammen med makkeren landet de for å ta et bilde i hver stat og tagge plasseringen med GPS.

Han utelukker ikke nye verdensrekordforsøk etter hvert.

– Jeg har noen kompiser som allerede har tatt fram kartene og begynt å planlegge flest land i Europa på 24 timer. Det hadde vært veldig kult, sier Dahl.

Han er fortsatt ansatt i Luftforsvaret og har blant annet jobbet med seleksjon av nye flygere. 
Men drømmen er komme seg opp i lufta igjen som helikopterpilot.

– Det er håp om at jeg får fortsette å fly. Jeg valgte å takke nei til en studieplass til høsten for å fortsette med denne saken. Men jeg føler meg ikke trygg før jeg sitter i cockpit igjen.


VERDENSREKORD: Douglas Cairns og Torbjørn Dahl (t.h.) har begge bakgrunn fra Forsvaret i henholdsvis Storbritannia og Norge, men får ikke fly på grunn av diabetes.



Powered by Labrador CMS