Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1717_forsvarsministersierforum_1717_forsvarsministersierhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8971Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen var tirsdag om bord KNM Helge Ingstad for første gang etter ulykken i fjor høst. Foto: Eivind Senneset. /forum-media/PubImages/HelgeIngstad-mars-6.jpgForsvarsminister Frank Bakke-Jensen var tirsdag om bord KNM Helge Ingstad for første gang etter ulykken i fjor høst. Foto: Eivind Senneset.

Forsvarsministeren om fregatt: – Verre enn jeg hadde trodd

– Å se skadene på nært hold gjør inntrykk, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen. Se bilder fra innsiden av KNM Helge Ingstad.

– Det var sterkt å møte besetningen uka etter havariet. Når vi nå får se de omfattende skadene på fregatten, forsterker det inntrykket at dette har vært en alvorlig hendelse som kunne vært mye verre for personellet. De gjorde en formidabel jobb da de berget hele besetningen, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen til Forsvarets forum.

Det er første gang forsvarsministeren er om bord i skipet etter havariet.

– Det er sterke bilder og omfattende skader. Å komme inn og få se det på nært hold gjør virkelig inntrykk. sier han til NTB.

 Se bilder fra innsiden av KNM Helge Ingstad


Todelt arbeid

Det videre arbeidet er todelt, hvor den ene delen handler om å berge viktige deler, mens den andre delen handler om å finne ut om fregatten kan tas i bruk igjen.

– I løpet av våren får vi en nærmere tilstandsrapport som forteller oss litt om hva mulighetene kan være, forklarer Frank Bakke-Jensen.

Han har fått opplyst at mellom 1.500 og 2.000 av de omtalte 2.500 delene som regnes som prioriterte, er hentet ut fra havaristen.

– De har et imponerende program for å ta vare på så mye som mulig. Og så er det jo selvfølgelig usikkerhet. Den har ligget veldig lenge under vann, sier forsvarsministeren.


Kolliderte med tankskip

Tidligere har han opplyst at kostnadene for bergingen så langt er rundt 640 millioner kroner, og dette er fortsatt beløpet han opererer med.

– Er det fremdeles aktuelt for regjeringen å bruke penger fra Oljefondet for å erstatte fregatten?

– Det er et spørsmål jeg ikke har et svar på nå. Å utrede hvordan vi skal bruke selvassurandørordningen vår, er et spørsmål for statsminister og finansminister.

– Sjøforsvaret frykter et maktvakuum i nord hvis det i den nye langtidsplanene ikke legges penger til innkjøp av nye fartøy. Hvor viktig er det for regjeringen å få dette inn i den kommende langtidsplanen?

– Det er et helt naturlig spørsmål å behandle i den nye langtidsplanen å kompensere den operative evnen. Det skal vi gjøre, men hvordan vi gjør det, vet jeg ikke.

 

 

forum_1717_forsvarsministersierforum_1717_forsvarsministersierhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8973Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen har tidligere opplyst at kostnadene for bergingen så langt er rundt 640 millioner kroner. Foto: Eivind Senneset. /forum-media/PubImages/HelgeIngstad-mars-14.jpgForsvarsminister Frank Bakke-Jensen har tidligere opplyst at kostnadene for bergingen så langt er rundt 640 millioner kroner. Foto: Eivind Senneset.
forum_1717_forsvarsministersierforum_1717_forsvarsministersierhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8976Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen har tidligere opplyst at kostnadene for bergingen så langt er rundt 640 millioner kroner. Foto: Eivind Senneset. /forum-media/PubImages/HelgeIngstad-mars-8.jpgForsvarsminister Frank Bakke-Jensen har tidligere opplyst at kostnadene for bergingen så langt er rundt 640 millioner kroner. Foto: Eivind Senneset.


KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS tidlig om morgenen 8. november i fjor ved Stureterminalen i Hordaland. Fregatten ble påført en stor flenge i skroget og ble fylt med vann. Fartøyet mistet styringen, men fikk hjelp av slepebåter til å komme inn mot land, men sank like ved land og ble liggende nesten helt under vann. Vanskelige værforhold har bidratt til at hevingen har blitt utsatt flere ganger.

Helge Ingstad er den fjerde av totalt fem norske fregatter i Nansen-klassen som ble levert i perioden 2006 til 2011. Prisen for alle fem fregattene var 21 milliarder kroner.

Publisert 12. mars 2019 13:29.. Sist oppdatert 13. mars 2019 09:50.