Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1649_flytterhevingsoperasforum_1649_flytterhevingsoperashttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8857/forum-media/PubImages/tda7e9d9.jpg

Slepingen av «Helge Ingstad» nærmer seg gjennomført

Slepingen har gått raskere enn ventet. Fregatten er ventet å ankomme Hanøytangen torsdag formiddag.

– Vi forventer å være fremme ved Hanøytangen i 10-tiden. Da vil man bruke fire timer på fortøyning, sier Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell til NRK torsdag morgen.

Vel framme skal fregatten heves og plasseres på en lekter, som er den mest kritiske fasen.

– Det er ventet litt vind i området, noe som kan gi litt utfordringer. Men vi tar tiden til hjelp og studerer værprognosene kontinuerlig, sier Sandberg.

Hun regner med at fregatten er på plass på Haakonsvern søndag.

 

 

forum_1649_flytterhevingsoperasDette er KNM «Helge Ingstad»-havariet<div class="gwt-HTML" style="color:#000000;font-family:"arial unicode ms", arial, sans-serif;font-size:small;background-color:#ffffff;"><p class="forsvaretElement-p"></p><div class="gwt-HTML" style="font-size:small;color:#000000;font-family:"arial unicode ms", arial, sans-serif;background-color:#ffffff;"><p class="forsvaretElement-p">* Klokken 3.30 natt til 8. november legger tankskipet Sola fra kai ved Stureterminalen i Øygarden i Hordaland, fullastet med 60.000 tonn råolje. Sola blir hjulpet ut av både los og eskortebåt, og beveger seg nordover i en hastighet på om lag 6 knop.</p><p class="forsvaretElement-p">* Klokken 4.03 kolliderer det 250 meter lange tankskipet med fregatten KNM Helge Ingstad, som er på vei sørover etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag.</p><p class="forsvaretElement-p">* Marinefartøyet påføres en stor flenge i skroget, og det renner mer vann inn enn hva lensepumpene greier å få ut. Fregatten mister styring etter kollisjonen og får hjelp av flere slepebåter med å dyttes i land for å forhindre totalt havari.</p><p class="forsvaretElement-p">* Der blir fartøyet liggende på 5 meters dyp med kraftig slagside, og det jobbes kontinuerlig med å holde det over vann. Etter hvert boltes fregatten fast til fjellet for å holde den på plass.</p><p class="forsvaretElement-p">* Politiet oppretter en sikkerhetssone og holder vakt ved havaristen.</p><p class="forsvaretElement-p">* Besetningen på 137 personer ble evakuert fra fregatten, og åtte personer ble lettere skadd i sammenstøtet. To av dem ble sendt til Haukeland universitetssjukehus og de seks andre til legevakten. Tankskipet kom fra kollisjonen med mindre skader og besetningen på 23 personer kom uskadd fra hendelsen.</p><p class="forsvaretElement-p">* Fregatthavariet skapte store ringvirkninger for olje- og gassproduksjonen. Equinor valgte å stenge ned driften på Stureterminalen og Kollsnesanlegget, noe som førte til at fem oljefelt i Nordsjøen ikke kunne levere til landanleggene. Produksjonen ble stengt fram til ut på ettermiddagen samme dag.</p><p class="forsvaretElement-p">* En lydlogg VG har fått tilgang til, ble offentliggjort 11. november. Loggen viser at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt. Tankskipet ber fregatten gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord for å avverge kollisjon.</p><p class="forsvaretElement-p">* Natt til 13. november røk flere vaiere som holdt fregatten på plass. Fregatten sank, og senere samme dag var bare radartårnet og litt av akterenden synlig.</p><p class="forsvaretElement-p">* 28. november ble bergingen av Helge Ingstad stoppet på grunn av uvær. Det er usikkert når bergingen vil fortsette.</p><p class="forsvaretElement-p">* 29. november legger Statens havarikommisjon for transport fram en foreløpig rapport om ulykken.</p><p class="forsvaretElement-p"><i>Kilder: NTB, Sysla, Aftenposten, TV 2, VG</i><br></p></div></div>forum_1649_flytterhevingsoperas

SLEPER FREGATTEN

Slepingen startet onsdag kveld etter at BOA og Forsvarsmateriell besluttet å endre stedet for heving av fregatten KNM «Helge Ingstad». Årsaken var at det var ventet store dønninger på havaristedet, noe som gjorde opprinnelig hevingsplan for risikabel. Det opplyste Forsvaret på sine hjemmesider.

Fregatten skulle i utgangspunktet tømmes for vann og heves på havaristedet, før den deretter skulle bli transport til Haakonsvern i Bergen. 

KNM «Helge Ingstad» er blitt flyttet fra Hjeltefjorden til Hanøytangen på vestsiden av Askøy – cirka 15 nautiske mil sørøst for havaristedet. Der er det ventet roligere vær og mindre bølger.

Fregatten ble fortøyd fast til de to kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz», slik at de og KNM «Helge Ingstad» ble én, sammenkoblet enhet. Deretter har slepebåter dratt lekterne og fregatten samlet til Hanøytangen.

Forsvaret skriver at miljøtiltak vil bli iverksatt, og alle interessenter er informert om den alternative hevingsplanen.

Miljøtiltak betyr at Kystverket vil ha egne båter med lenser bak slepet, for å kunne fange opp eventuelt oljesøl.

 

 

forum_1649_flytterhevingsoperasforum_1649_flytterhevingsoperashttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8857/forum-media/PubImages/tda7e9d9.jpg

TØMT FOR VANN

Natt til onsdag festet dykkerne de fire siste løftekjettingene til KNM «Helge Ingstad». Onsdag morgen gikk personell fra Marinen om bord på fregatten for å starte jobben med å pumpe vann ut av fartøyet. 

Personellet arbeider både på dekk og inne i fregatten – blant annet er det nødvendig å åpne dører og skott inne i fartøyet for å få pumpet ut nok vann. Personellet er også utstyrt med GoPro-kameraer som skal dokumentere hvordan det ser ut om bord. Materialet skal deretter overleveres politiet og Havarikommisjonen.

 

 

forum_1649_flytterhevingsoperasforum_1649_flytterhevingsoperashttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8826https://youtu.be/JWqb-eRZeyA


Publisert 27. februar 2019 09:24.. Sist oppdatert 28. februar 2019 10:16.