Hver dag jobber de med å vedlikeholde de nye kampflyene

Møt norgeshistoriens første F-35 lærlinger

Publisert Sist oppdatert

Denne saken ble opprinnelig publisert i papirutgaven av Soldatnytt nr. 5, 2019. Nå publiseres den for første gang på nett i anledning Forsvarets forums Julekalender 2020.

Dette er luke 14, og denne artikkelen er fra Soldatnytt. Les flere luker lengre ned i artikkelen.

***

En drøy time med båt fra Trondheim ligger Ørland Flystasjon. Dette er nemlig den nye hovedbasen for Forsvarets nye F-35 fly. Tidligere har F-16 holdt til her, men grunnet modernisering av luftforsvaret, blir disse flyene byttet ut med nyere og bedre fly.

F-35 er fremtiden for norsk luftforsvar

Med nyere og avansert teknologi, stiller det høyere krav for personellet som arbeider med disse daglig. Dette er hvor lærlingene kommer inn i bildet. Unge og lærerike personer jobber hver dag for å holde disse flyene vedlike, og disse er de første lærlingene i Norges historie på F-35.

Norges nye kampflysystem F-35 er selve ryggraden i Forsvaret
Norges nye kampflysystem F-35 er selve ryggraden i Forsvaret

Det er ikke mange som har muligheten til å tjenestegjøre som flymekaniker på F-35, da der er et meget begrenset antall lærlingplasser. Til sammen har Norge bestilt 54 splitter nye kampfly, som faser ut F-16. Med nye fly, med avansert teknologi, ble det stilt krav til ny avdeling der flyene skulle holde til.

Nytt administrasjonsbygg, vedlikeholds- bygg, samt shelter til alle flyene, er bare en liten del av det som utgjør den nye F-35 avdelingen. Sikkerheten er ikke til å tulle med, da det meste av informasjon fra disse byggene er hemmelig informasjon.

Les også: – Drømmen er å fly F-35

Drømmejobben?

Per dags dato har Norge mottatt 15 fly. Hvert år får Luftforsvaret seks nye fly, tre om våren og tre på høsten. Vi var så heldige at vi fikk med oss mottakelsen av tre splitter nye fly sendt fra USA. Denne dagen steg samlingen fra 12 til 15 fly, og i 2025 er det forventet at alle flyene er på plass.

Lærlingene kan det meste av flyet inn og ut, og kunnskapen er ikke noe å legge skjul på. Grunnet støy rundt flyene, er det vanskelig for personer å kontakte hverandre, dermed er det høyst viktig at lærlingene kan jobbe selvstendig, og at de kan det de driver med.

Det første inntrykket som traff meg var hvor selvstendige alle lærlingene er. De vet hva de skal gjøre, og hvordan de skal gjøre det uten å måtte spørre befal eller andre rundt seg. Dette viser en enorm læringskapasitet, og godt tilrettelagt læring. Med støtte fra amerikanske og norske spesialister, har lærlingene et godt rammeverk å lene seg til. Kunnskapen er noe som ikke mangler på F-35 avdelingen på Ørland.

Mari Helene Myrås
Mari Helene Myrås

Lærlingene vi møtte beskriver dette som drømmejobben, og at de ikke ville byttet den ut mot noen annen stilling. Det å få være det første kullet som jobber på disse kampflyene som lærlinger er en ære i seg selv. I et intervju forteller den aller første lærlingen på F-35, Mari Helene Myrås, at dette virkelig er drømmejobben, og at det er noe hun absolutt vil satse videre på. Stillingen hennes er andreårslærling i avionikk.

- Jobben min innebærer kort sagt alt det elektriske på F-35, men mye mer kommer ekstra, da det er sånn at vi i teorien kun skal ha to lærlinger per fly. Vi har en mekaniker og en avioniker, de skal gjøre alt sammen. Dette betyr at om det er et elektrisk problem, så hjelper mekanikeren til med det han/hun kan bistå med. Vi får en veldig god kjennskap til flyet, forteller Myrås

– Hvordan fikk du denne stillingen?

- På videregående måtte man velge om man skulle gå avionikk eller mekanisk. Jeg bestemte meg for å søke videre som avioniker samme dagen som søknadsfristen gikk ut. Så tenkte jeg at man kan bytte når skolen starter til høsten. Avionikk-klassen er mye mindre enn de andre klassene, og dette er noe som passet meg bra. Jeg søkte mange lærlingplasser første året, men fikk ingen plass.

I januar fikk jeg mail fra Forsvaret. Der spurte de om jeg var interessert i å fortsette med avionikk. Jeg søkte til denne stillingen uten noe håp, da jeg hadde gitt opp. Jeg hadde fremskynda førstegangstjenesten min fordi jeg ikke hadde noe annet å gjøre, og en uke før jeg skulle inn, fikk jeg svar om at jeg fikk lærlingplassen.

På grunn av dette var jeg den første lærlingen med innrykk i kontingenten min, så jeg begynte med lærlingtiden min i juni, en måned før de andre lærlingene begynte på rekrutten, mimrer Myrås.

Kunnskapen er noe som ikke mangler på F-35 avdelingen på Ørland.
Kunnskapen er noe som ikke mangler på F-35 avdelingen på Ørland.

Mulighetene er mange

Som den første lærlingen på F-35, ser Myrås på dette som en stor ære, og kunne ikke byttet det ut for noe. «Drømmejobben» er en fellesnevner de fleste lærlingene bruker når de snakker om stillingen sin. Med nybygget hovedkvarter, nye fly, og en smilende ledelse, er ikke dette overraskende.

De fysiske kravene er like som andre stillinger. Man må ha en interesse for det man driver med, da det fort kan bli lange dager. Dagene på jobb er ulike, man vet aldri hva som kan oppstå, eller hva de må gjøre denne dagen. Det er ikke mange lærlinger som får den samme opplæringen som F-35 lærlingene får. Med en god teknisk utdanning bak seg, stiller de sterkt i arbeidslivet, om de velger å fortsette med fly, eller om de bestemmer seg for å gå videre med noe annet.

-Læretiden er to år, og jeg har planer om å fortsette om muligheten byr seg. Først så ville jeg bli jagerflypilot, men nå trives jeg så godt på bakken at jeg er usikker på om at jeg vil det lenger. Så er jeg jo drittlei skole også, så jeg tenker at jeg blir her, ler Myrås.

Spennende tid venter

Den beste opplevelsen jeg har hatt er da jeg ble tatt med til skytefeltet. Da reiste jeg sammen med en pilot og vi var der ute en hel dag, da så jeg på at de slapp bomber på ulike mål. Det var ganske gøy. De brukte kameraer for å se hvor de traff, da kunne du se hvor jor- den sprutet opp når den ble truffet. Det var kun treningsbomber, så de var ikke eksplosive. Det var i bunn og grunn en betongkloss med litt stål rundt, forklarer hun.

Ikke mange som har sjansen til dette
Ikke mange som har sjansen til dette

En spennende tid venter lærlingene med øvelser. Dette innebærer mye arbeid, men også mye gøy, alle har jo tross alt et godt forhold. Det skader heller ikke at de gan godte seg med et lite lønnstillegg disse ukene. Etter å ha fulgt Myrås og resten av lærlingene en dag, forstår jeg hvorfor denne jobben er så appellerende. Hverdagen deres er variert, og innebærer viktige oppgaver. Å jobbe så tett med Forsvarets nye favorittbarn, F-35, er noe spesielt som ikke mange har sjansen til.

Les også: – Evenes egner seg godt for F-35