Nyheter:

Et smartere forsvar

100 studenter på Kongsberg prøver å finne løsninger for framtiden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Jørgen Istad Skinnes gikk streifvakt på Skjold for rundt fire år siden. Da tenkte stormingeniøren at jobben kunne blitt gjort av noen helt andre enn han: Av én drone eller flere, for eksempel – med en rekke sensorer og kamera med programvare som kunne identifisere og varsle om inntrengere.

Kjetil Høydal gikk Sjøkrigsskolen i Bergen, og var på ubåt i flere år. Han mente at det måtte finnes mye bedre løsninger for å finne og treffe mål  – og samle dataene fra eksisterende sensorer – for å få mest mulig ut av kampsystemet.

Høydal og Henriksen gikk videre fra Forsvaret og studerer ved Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet (NTNU) i Trondheim. De teknologiske konseptene de klekker ut ved Kongsberg teknologipark, kan likevel finne veien tilbake til Forsvaret. Begge er studenter innenfor ingeniørfag og er blant 100 av 2000 søkere som har blitt håndplukket av Kongsberg Gruppen

De kan bidra til å skape morgendagens teknologiske løsninger.

VR-briller

– De får oppgaver og prosjekter som vi ønsker å få testet ut. Vi ønsker å få fram teknologien, sier Ørjan Stengelsrud i Kongsberg Defence & Aerospace (KDA).

Han har ansvaret for å følge opp noen av de titalls studentene som faller under KDA som er den militære delen av Kongsberg Gruppen. Han forteller om frafall fra ingeniørfag, og at sommercampen for studenter kan gi inspirasjon for å fullføre studiene. Det er også en mulig rekrutteringsarena for Kongsberg som finner talenter innenfor ingeniørfag blant studentene.

– Å prøve ut det vi studerer i praksis, er interessant (Jørgen Istad Skinnes, student). 
100 studenter på Kongsberg prøver å finne løsninger for framtiden.

Fra 2010 har Kongsberg Gruppen invitert studenter til å teste ut teknologiske løsninger i i Buskerud, i byen som tidligere tjente pengene ved gruvedrift. Nå er det Kongsberg Gruppen som er det økonomiske lokomotivet for kommunen – med over 5000 ansatte. Det er også en framtidig arbeidsplass for studentene som presenterer sine konsepter for forsvarsministeren.


– Vi skal få verdens beste ingeniører, sier Stengelsrud, mens forsvarsminister Frank-Bakke Jensen blir kledd med VR-briller og får rollen som vognfører.

Ser gjennom panser

Argos, heter for øvrig det prosjektet, og det skal gi mannskap i en pansret vogn bedre oversikt under oppdrag.

– Den røde prikken – hva er det, spør forsvarsministeren bak VR-brillene og får samtidig en formaning om ikke «å falle».

VR-briller kan nemlig fremprovosere kvalme og ustø gange.

Alve Eldal, som er i ferd med å fullføre mastergraden i programmering og systemarkitektur ved Universitetet i Oslo, forteller forsvarsministeren hvordan konseptet fungerer. Ved hjelp av fire høyhastighetskameraer og ett for høyoppløselige bilder, skal det kunne dele et sanntidsbilde av informasjonen den samler inn – selv bak panserstål.

– Vi har ennå ikke gjort vibrasjonstester, sier Alvdal og forteller at det ikke er et ferdig produkt.

– Det gjenstår flere tester.

Kartlegger mulighetene

– Hvorfor velger dere å bruke sommeren til dette?

Spør forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.

– De som er her er lidenskapelig opptatt av det de holder på med ( Lars Mansåker Angelsen, student). 

– Å prøve ut det vi studerer i praksis, er interessant. Vi får jo mulighetene til å få kartlagt hva vi har lyst til å jobbe med, sier Jørgen Istad Skinnes.

Han bidrar i prosjektet LocalHawk, som skal overvåke ved hjelp av dronesverm. Han forteller at «sommercampen» ved Kongsberg gir en pekepinn for hva de ønsker å jobbe med etter studiene. Det er inspirerende, og kanskje mer motiverende enn det studiene kan være.

VR: Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen får en opplæring i Argos av Alve Elvdal som studerer ved Universitetet i Oslo.
UBÅT. Kjetil Høydal gikk på Sjøkrigsskolen og var på ubåt. Her forteller han om prosjektet SubNova.

– Det er gøy å treffe folk som er så dedikerte. De som er her, er lidenskapelig opptatt av det de holder på med, sier Lars Mansåker Angelsen som studerer ved NTNU og er med i prosjektet SmartShip som er underlagt Kongsberg Maritime.

Det prosjektet har allerede rukket å gjøre seg bemerket. 

– Jeg har nok vært over gjennomsnittet teknisk interessert siden barndommen, sier Angelsen.

 

Les mer om studentprosjektene:

 

LocalHawk er et prosjekt innenfor divisjon for missiler. I år går prosjektet ut på å sikre sikkerhetskritisk infrastruktur ved hjelp av overvåkning fra en dronesverm. Dette skal oppnås ved videreutvikling av programvare med formål om å få dronesvermen til å observere, orientere og identifisere, for å videre kunne handle.

Videopresentasjonene under er fra tidligere år: 


Lone Wolf 2019 består av totalt 10 bachelor- og masterstudenter. Årets prosjekt går ut på å bygge en ATV (All Terrain Vehicle) som kjører autonomt og stopper for hindringer. For å oppnå dette, har teamet brukt GPS med RTK-teknologi som vil gi centimeter-presisjon. Ulike sensorer har blitt brukt, blant annet 4K-kamera og LIDAR.


SubNOVA-prosjektet handler om utviklingen av nestegenerasjons kampsystem for ubåter. Dette innebærer å integrere og presentere all informasjon fra ubåtens sensorer på en så god og effektiv måte som mulig. Årets utgave fokuserer på det «optroniske aspektet. Herunder hvordan bildebehandling, maskinlæring og GUIet (grafisk brukergrensesnitt, journ. anm) kan være med på å lette jobben med oppdagelse, avstandsbedømming og klassifisering av objekter i alle domener, luft, sjø og land, heter det i prosjektbekrivelsen.

Coastal Shark 2019 er et team på 11 studenter som jobber sammen med å bygge en vannscooter om til ubemannet autonom farkost. Årets hovedmål er å overhale det elektriske systemet på farkosten og implementere en løsning for deteksjon ved hjelp av LiDAR, RADAR og kamera. Farkosten vil kun anvendes i blant annet militære operasjoner, redningsaksjoner eller til oppklaring av ukjent farvann.


Argos er vært et tverrfaglig studentprosjekt (data, kybernetikk, elektronikk, mekanikk). Prosjektet tar utgangspunkt i å utvikle en løsning som gjør det mulig å kunne «se gjennom panserstål». Fra innsiden av et lukket kjøretøy skal mannskapet ha mulighet til å observere områdene rundt kjøretøyet ved bruk av diverse kamera- og sensorutstyr for å oppnå bedre beskyttelse og høyere situasjonsbevissthet under oppdragsløsning.

SmartShip er et sommerprosjekt i Kongsberg Maritime. Med utgangspunkt i en modell av verdens første autonome nullutslippsskip Yara Birkeland, jobber 12 studenter om å utvikle en løsning for autonome seilas. Modellbåten skal overvåkes og kunne fjernstyres fra et landbasert kontrollsenter, samtidig som båten selv skal oppdage og styre unna hindringer.


Powered by Labrador CMS