Nyheter:

En ubåt av 212 A-klassen i tysk tjeneste. Norge skal kjøpe fire ubåter basert på samme modell.

Lang vei mot nye ubåter

Norge får ikke en erstatning for Ula-klassen før mot slutten av 2020-tallet. Slik har prosessen frem mot nye ubåter vært.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Den 17. april presenterte regjeringen Langtidsplanen for Forsvaret. På pressekonferansen sa Frank Bakke-Jensen at Norge får fire nye ubåter mot slutten av 2020-tallet og starten av 2030-tallet.

Kjøpet av nye fire ubåter har en kostnadsramme på 41 milliarder kroner. Det er dermed den største materiellinvesteringen i Sjøforsvaret noensinne.

Veien fram mot nye ubåter

Anskaffelsesprosessen har pågått i mange år allerede. Det var stor interesse for å produsere nye norske ubåter. Innledningsvis sto valget mellom seks ulike verft.

I en pressemelding i april 2016 kunngjorde Forsvarsdepartementet at de ønsket å gå videre med kun to av disse, nemlig: Direction des Constructions Navales Services (DCNS) fra Frankrike og thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) fra Tyskland.

– Frankrike og Tyskland er blant de største nasjonene i Europa. Et ubåtsamarbeid med en av disse vil sikre at Norge får de ubåtene som vi trenger, samtidig som vi bidrar til Smart Defence og et mer effektivt materiellsamarbeid i Nato, sa daværende forsvarsminister Ine Eriksen Søreide.

Samarbeid med Tyskland

I februar året etter kunngjorde Eriksen Søreide at regjeringen har valgt Tyskland som strategisk partner, og Norge skal sammen med den tyske anskaffelsesorganisasjonen kjøpe seks nye ubåter – to tyske og fire norske.

Seks ubåter blir til fire mot slutten av 2020.

Samarbeidet omfatter utdanning, trening, drift, vedlikehold og understøttelse av de nye ubåtene.

– Ubåter er blant Forsvarets viktigste kapasiteter og har stor betydning for vår evne til å forsvare Norges maritime interesser. Det er viktig at vi nå har funnet en strategisk samarbeidspartner som vi kan bygge et omfattende og langsiktig samarbeid med, sa Eriksen Søreide i forbindelse med valget av tyske ubåter.

Seks ubåter av den norske Ula-klassen skal erstattes av fire ubåter av 212A-klassen, som har arbeidsbetegnelsen 212 CD (Common Design)

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på tips@fofo.no.

Møtte ikke kravene

Det første tilbudet fra Thyssen Krupp Marine Systems ble overlevert de norske og tyske anskaffelsesorganisasjonene i oktober 2018. Etter at dette ble avvist sendte Thyssen Krupp et nytt tilbud i slutten av juli 2019. Et revidert tilbud kom på bordet februar 2020.

Mandag 27. april kom Forsvarsdepartementet med en pressemelding om at forhandlingene om nye ubåter var i gang - med utgangspunkt i det siste tilbudet.

Fra «dåpen» av U 36 i det tyske sjøforsvaret.

– Det er en stor og kompleks kontrakt som skal tegnes, hvor en stor del av fellesskapets ressurser blir brukt. Det er derfor viktig å bruke tid som nødvendig for å sikre en solid kontrakt som gir en god ubåt begge nasjonene blir fornøyd med, skriver departementet i pressemeldingen.

Forhandlingene vil dermed pågå inntil en slik kontrakt er på plass. Målet er å ha ferdigforhandlet kontrakten i løpet av 2020.

Innfases mot slutten av 2020-tallet

Dermed kan det nærme seg en avgjørelse om ubåtene som skal overta når dagens Ula-klasse legger til kai for godt.

Men Sjøforsvaret må fortsatt vente mot slutten av dette tiåret før de kan ta i bruk den nye 212-klassen som allerede er i tjeneste både i Italia og Tyskland. I mellomtiden levetidsforlenges et antall av dagens ubåter for å opprettholde operativ tilgjengelighet.

Visste du at Forsvarets forum sender ut nyhetsbrev med de viktigste forsvarsnyhetene hver morgen? Du kan melde deg på her.

Illustrasjon av en ubåt av 212 A - klassen.
Powered by Labrador CMS