Nyheter:

Et F-16-fly på øvelse fyller drivstoff. Foto: Morten Hancke.

Tapte milliardanbud «med tre øre»

En avtale til 1,2 milliarder kroner gikk føyken da Unioil AS tapte en drivstoffkontrakt med Forsvaret med svært liten margin.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er lagt til grunn at Forsvaret skal bruke om lag 60 000 kubikk med flydrivstoff hvert år i fire år. Det tilsvarer 240 millioner liter helikopter- og fly-drivstoff. Omregnet i ren literpris, uten hensyn til logistikk- og lønnskostnader, er literprisen så vidt fem kroner. Med kun 3 øre i rabatt, kunne Unioil AS sikret seg 1,2 millarders-kontrakten.

Aviation Fueeling Services Norway (AFSN) vant anbudet, foran Unioil og med BP AIR Norway på tredjeplass. 

Administrerende direktør Karsten Klausen i Unioil Supply AS i Danmark sier det selvsagt var surt å få beskjeden om at de tapte den mulige kontrakten med Forsvaret. Basert på regnestykket som Forsvarets forum presenterer for ham, sier direktøren følgende:

– Det skal gjøre oss bedre neste gang vi skal inn med anbud.

Firmaet Unioil Supply i Danmark er en del av et større internasjonalt konsern.

– Vi omsetter for omtrent like mye hver måned som kontrakten med Forsvaret var verdt. Vi har kunder over hele Europa, også andre lands forsvar. Men det var likevel dumt at vi ikke fikk kontrakt med Norge, sier Klausen.

Finanssjef Arne Ljungmann i BP AIR Norway vil ikke kommentere saken, det ønsker heller ikke noen andre i ledelsen i selskapet som inntil nylig leverte drivstoff til Forsvarets helikoptre og fly. Nå mister selskapet kontrakten til Aviation Fueeling Services Norway (AFSN). Avtalen med drivstoffselskapet ble signert før helgen og har en verdi på 1,2 milliarder kroner. En prisforskjell på bare 193 360 dollar per år skilte de AFSN og Unioil fra hverandre. Det regnes for å være lite når kontraktsummen er så stor. 

To F-16-fly fyller drivstoff. Foto: Morten Hancke.

 
Shell-basert. AFSN skal levere drivstoff til Forsvaret frem til og med 2021. Tidligere har avtalene vært gjeldene to år av gangen. Kontrakten ble underskrevet torsdag i forrige uke og ble omtalt i Forsvarets forums morgenbrif.

 VIL DU HA VÅR MORGENBRIF ? MELD DEG PÅ HER

AFSN eies av Shell og St1 Nordic og ble etablert for tre år siden som en etterkommer av Shells virksomhet innenfor flydrivstoff i Norge. Med på samarbeidet kom St1 Nordic. Det var tre tilbydere som var med i hovedrunden, der AFSN leverte det beste anbudet på  37 972 616,00 dollar. Unioil AS var like under med 38 165 976 dollar. Selskapet BP AIR Norway priset seg over en million dollar dyrere enn AFSN.

Fornøyd. Administrerende direktør Flemming Sindberg i AFSN sier de ikke har hatt Forsvaret som kunde de siste åtte årene. Han er glad for å ha vunnet kontrakten.

– Å få Forsvaret tilbake i kundeporteføljen er en stor anerkjennelse for oss. Selskapene som eier AFSN har vært i markedet i 50-60 år og vi er tilstede på 11 flyplasser i Norge der vi leverer drivstoff til en rekke internasjonale flyselskaper, forteller Sindberg til Forsvarets forum.

Administrerende direktør Petter Jansen i FLO er fornøyd med å ha fått på plass en langsiktig leverandøravtale.

– Det er viktig for oss å samarbeide med aktører som har erfaring, som kan utvikle seg i takt med Forsvarets behov og være en strategisk partner for sikker leveranse av drivstoff til Forsvaret, sier han. 

– Langsiktige avtaler som denne gir oss forutsigbarhet og kostnadseffektive løsninger. Det er viktig for Forsvarets operative evne.

De tre tilbyderne tilfredsstilte alle kravene fra Forsvarsmateriell, og det var bare til slutt anbudsprisen som avgjorde leverandøren, ifølge presse- og informasjonsoffiser Roar Wold i FLO.

Et nederlandsk tankfly deltok under vinterøvelsen i 2016. Se video.


Powered by Labrador CMS