Nyheter:

Saudi-Arabia vil delta i USA-ledet flåtestyrke

Saudi-Arabia vil slutte seg til en USA-ledet flåtestyrke for å sikre internasjonal skipstrafikk i Persiabukta

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Beslutningen er tatt etter at to viktige oljeanlegg ble angrepet med droner i helgen. Nyhetsbyrået Saudi Press Agency siterer onsdag morgen en ikke navngitt kilde som sier at kongedømmet har sluttet seg til International Maritime Security Construct. Tidligere har Australia, Storbritannia og Bahrain sluttet seg til flåtestyrken.

USA tok initiativ til styrken etter flere angrep på oljetankere, som amerikanske tjenestemenn har anklaget Iran for. Myndighetene i Iran har avvist anklagene.

Amerikanske myndigheter har foreløpig ikke kommentert meldingen om at Saudi-Arabia slutter seg til flåtestyrken.

Da Irans utenriksminister Mohammad Javad Zarif besøkte Norge i august, advarte han Norge mot å delta.

– USAs intensjon med dette nærværet til sjøs i Persiabukta er å imøtegå Iran. Hvis det kommer et nærvær til sjøs i Persiabukta, der formålet med å være der er å imøtegå Iran, kan dere ikke forvente at vi vil sitte stille når noen kommer til våre grenser for å true oss, sa Zarif.

Den norske oljetankeren «Front Altair» i brann etter å ha blitt angrepet i Hormouzstredet. (Foto: NTB)


NORGE BEDT OM Å BIDRA

Flere skip har tidligere blitt angrepet i Persiabukta. To av disse var norskeide.
Andrea Victory fikk betydelige skader  etter å ha blitt angrepet med såkalte «limpet mines» som festes på skroget. 

13 juni ble ytterligere to skip angrepet, blant annet den norske oljetankeren «Front Altair». Eksplosjonen rev hull i skroget og store branner oppsto om bord. I etterkant hevet Sjøfartsdirektoratet sikkerhetsnivået for norske skip i farvannet nær Iran og ved Hormuzstredet til nest høyeste nivå (ISPS 2). Det vil si at de mener det er en viss sannsynlighet for trusler og angrep.

– Vi er bekymret for utviklingen. Truslene innebærer en betydelig økt risiko både for mannskap og skip i området. Vi anser at det er en reell fare for angrep der sjøfolkenes sikkerhet utfordres, sa John Hammersmark som er direktør for beredskapsavdelingen i Rederiforbundet da han ble intervjuet av Forsvarets forum tidligere i år.

– Hvordan påvirker disse angrepene skipsfarten i området? 

– Det økte trusselnivået gjør at mannskapet må iverksette flere tiltak før de tar seg gjennom stredet. Man må gjennomføre en god risikovurdering og vurdere skipets sårbarheter og last opp mot truslene. Skipets beredskapsplan må oppdateres, og mannskapet øver på å reagere på aktuelle hendelser, sier Hammersmark.

Skipene bruker tekniske hjelpemidler som radar og samband, for å få så god situasjonsforståelse som mulig. I tillegg har de utkikksposter rundt hele skipet som holder et øye med trafikken, blant annet for å hindre at småbåter som kan feste miner, kommer inntil skroget. 

Norske myndigheter har fått forespørsler om å bidra i flere koalisjoner for å beskytte internasjonal skipsfart i Persiabukta. Hammersmark vil ikke kommentere de ulike alternativene.

– Vi overlater denne vurderingen til norske myndigheter. Rederiforbundet kjenner ikke innholdet i forespørslene eller hva andre nasjoner stiller med. Heller ikke hvilke ressurser som det norske Forsvaret har tilgjengelig. Det blir ren spekulasjon for vår del, sier Hammersmark.

Powered by Labrador CMS