Nyheter:

Fortsetter drift av flyrute til Ørland

NextMove blir navnet på selskapet som skal drive flyruten Ørland-Oslo-Ørland videre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det ble klart torsdag, da eierne avslørte navnet på selskapet. Tidligere er det forsøkt å drifte flyruten, uten særlig økonomisk hell. FlyViking innstilte driften 12. januar i år. Før den tid fløy eierselskapet Air Norway ruten og fra midten av januar i år tok Danish Air Transport over.

Raskere. Militære, sivile samt kommunen ønsker å ha flyrute mellom Ørland og Oslo. Mange som jobber på Ørland flystasjon er pendlere. En permanent og raskere reisevei mellom Ørland og Oslo, er i hvert fall ikke mindre etterspurt med den nye kampflybasen på Ørland. Innimellom spede forsøk på å etablere en fast flyrute, har hurtigbåt til Trondheim og reise videre derfra vært det raskeste alternativet, i tillegg til å kjøre bil til eksempelvis Trondheim Lufthavn Værnes eller videre dit man skal.

Har trua. Ifølge administrerende direktør Heine Richardsen, som var daglig leder i FlyViking, har flyruta mellom Ørland og Oslo hatt en kraftig vekst de siste månedene, først med FlyViking og deretter med Danish Air Transport fra midten av januar.
– Vi har tro på at denne flyruten kan danne grunnlaget for videre vekst, sier han. Derfor er et nytt eierselskap etablert.

NextMove sin foreløpig eneste rute vil være et fundament for den videre utviklingen av selskapet, sier Richardsen
– Vi har tatt inn over oss de utfordringene som gjorde at FlyViking valgte å avvikle driften. Spesielt gjelder dette gode og fremtidsrettede løsninger for billettbestilling for både privat- og bedriftsmarkedet.

Navnet NextMove er nytt fra i dag, men ellers fortsetter selskapet med samme flymaskin, det vil si en ATR-42 fra Danish Air Transport  som tar 46 passasjerer og har større kabin enn Dash-flyene som opererte ruten tidligere. Det vil fortsatt bli 11 ukentlige avganger fra Ørland som før.

Flyruten opprettholdes med samme flymaskin, det vil si en ATR-42.

Ikke tapt. – En god nyhet for hele regionen og stort for sivil luftfart til og fra Fosen samt kysten av Trøndelag, sa ordfører Tom Myrvold (H) i Ørland kommune til Forsvarets forum da FlyViking etablerte seg på ruten i høst. Bare måneder etterpå måtte de gi opp, hovedsakelig på grunn av problemer med en flybestilling.

Rundt ti personer fra kommunen var da involvert i forbindelse med terminalen. Ørland kommune støttet FlyViking med 46.000 Euro i 2017.

– Er disse pengene tapt?
– I og med at flyruten nå betjenes med et større fly, avgangene er som forutsatt og signalene for framtiden er positive, så anser jeg ikke kommunens bidrag som tapt.
– Er du like positiv nå, til enda en etablering av selskap som skal fly ruten Ørland-Oslo?
– Ja. Da FlyViking la ned driften ble ruta Ørland–Oslo trukket fram som bærekraftig, og den ruten eierselskapet bak FlyViking ønsket å videreføre. Det var manglende passasjertall på rutenettet i Nord-Norge som ble trukket fram som hovedårsak til at driften av FlyViking ble innstilt. Etter at det ble satt inn et større fly i ruten Ørland-Oslo i  midten av januar, ser vi at passasjerutviklingen her fortsatt er positiv, sier ordføreren.

– Frykter du at også dette selskapet blir en døgnflue?
– Nei. Signalene fra flyselskapet er entydige på at Ørland–Oslo er en bærekraftig flyrute, sier ordføreren.

Soldatrabatt. NextMove slipper flere nyheter i dag. Selskapet lanserer både "Førstemann til mølla"-billetter hver måned, samt fast pris for studenter og vernepliktige under 26 år. Første virkedag i hver måned blir kampanjebilletter til 499 kroner hver vei for påfølgende måned gjort tilgjengelige.

For å feire det nye navnet og oppstarten, gjøres tusen billetter tilgjengelige for kundene torsdag 1. mars. Avtalen med DAT sikrer også de reisende til og fra Ørland et mer brukervennlig system for billettbestillinger. Bedrifter som benytter reisebyråer for sine bestillinger, vil kunne kjøpe billetter på ruten gjennom sine eksisterende kanaler.

Powered by Labrador CMS