Nyheter:

OPPGITT: Jan Mikal Karlsen er fungerende leder for verkstedklubben på Bardufoss. Han er oppgitt over planene om konkurranseutsette deler av vedlikeholdet i Forsvaret. Foto: Jonny Karlsen

Advarer mot privatisering av verkstedene

I nesten ett år har de ansatte ved Hærens verksted på Bardufoss ventet på svar om framtiden for arbeidsplassene deres.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne uka vil forsvarssjefen avgjøre skjebnen til flere av Forsvarets verksteder.

Etter det Forsvarets forum kjenner til skal forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen torsdag ta stilling til om Forsvaret skal konkurranseutsette deler av vedlikeholdet de utfører i dag.

Nå er vi bare oppgitt over hele greia

– Vi er spente på avgjørelsen. Første gang vi hørte om dette var i januar, og det preget oss en god stund. Nå er vi bare oppgitt over hele greia, sier Jan Mikal Karlsen, som er fungerende leder for verkstedklubben på Bardufoss som sorterer under Fellesforbundet.

«Alle» er imot

Det skal spares over 300 millioner kroner på vedlikehold. Forslaget fra Forsvarsstaben er å kutte 150 til 170 stillinger i Luftforsvaret og legge ned Hærens verksteder i Bardufoss og Elverum. Dette skal spare rundt 50 stillinger.

Verkstedene som er truet, driver i dag med vedlikehold av håndvåpen og mange av kjøretøyene til Forsvaret. Vedlikeholdet skal ifølge forslaget heller utføres av «strategiske drift- og beredskapsavtaler med norsk forsvarsindustri». Alle fagforeningene i Forsvaret er imot. Også de fleste grensjefene har i sine innspill og drøftingsuttalelser advart tydelig mot disse endringene.

– Flere private selskaper i Forsvaret gjør at koordineringsevnen fragmenteres, ansvaret deles opp og kompetansen blir liggende utenfor leiren framfor i den, skriver NTL Forsvaret-leder Tom-Rune Klemetsen i denne kronikken

NYANSATT: Nataniel Nordmo ble ansatt på verkstedet i januar og er en av mange med mye kompetanse som jobber der. Foto: Jonny Karlsen
TUNGE LØFT: Ved Hærens verksted på Bardufoss har de blant annet kapasitet for å løfte tunge kjøretøy som for eksempel langtransportkjøretøyene til Forsvaret. Foto: Jonny Karlsen

Kutter nederst

I de store verkstedhallene på Bardufoss går hverdagen sin vante gang til tross for at det kan skje store omveltninger om kort tid. Beltekjøretøy, snøskutere, store lastebiler, M113, MB 240 og mange andre store og småkjøretøy er inne til vedlikehold.

Her jobber omtrent 40 personer, med kompetanse innenfor det meste når det gjelder å skru på alt som har en motor. Også alle kjøretøy som må til for å holde flystripa på Bardufoss åpen, får sitt vedlikehold her.

Jan Mikal Karlsen har vært her siden 2006, men har jobbet i Forsvaret siden 1987.

– Jeg har opplevd omstilling siden Berlin-muren falt i 1989. Og som vanlig skal det kuttes på nederste nivå. Stabene blir bare større og større, mens de som virkelig gjør noe blir færre, konstaterer Karlsen, som har liten forståelse for det som er i ferd med å skje.

F
orbundene som organiserer mange av de ansatte i Forsvaret, frykter en privatisering av oppgavene vil svekke beredskapen i Norge. Samtidig er forbundene bekymret for kostnadene. Ifølge de tillitsvalgte vet ikke Forsvaret hva kontraktene som skal inngås kan komme til å koste. De har ingen tro på at det er særlig med penger å spare på løsningen. Det skriver FriFagbevelgelse, som har snakket med de fleste av forbundene i denne saken.

Fungerer i dag

Forbundsleder Torbjørn Bongo i Norges offisers- og spesialistforbund (NOF) sier han er skuffet over Forsvarsstaben, som han mener ikke lytter til advarslene.

– Tallgrunnlaget er ikke i nærheten av å være realistisk, og jeg spår at dette blir dyrere enn det er i dag. De har beregnet null i kostnad på hva prisen blir på å kjøpe tjenestene, sier Bongo til FriFagbevegelse

Bongo sier at saken vil bli brakt inn på den politiske arenaen. Han får støtte fra de ansatte på Bardufoss.

Ting fungerer jo i dag. Jeg ser ingen grunn til å legge oss ned

– Ting fungerer jo i dag. Jeg ser ingen grunn til å legge oss ned. Det står ingen sivile aktører klar utenfor leirgjerdet som kan overta vedlikeholdet over natta, sier Karlsen, som roser sine kollegaer ved verkstedet.

Kan effektivisere

– Før, under og etter øvelse Trident Juncture har alle jobbet for å holde utstyret til Hæren i orden. Vi er i stand til på kort tid å ta på oss nye oppgaver. For eksempel dro to av mine kollegaer nettopp på et 14-dagers oppdrag til Irak. Vi har også vært i Mali og Afghanistan. Så vi er med andre ord veldig gripbare, mener Karlsen.

Han er ikke uenig at verkstedene kan effektivisere driften noe, mot at de har nok reservedeler og bedre dataverktøy.

Den informasjonen vi har fått er via bakveier eller gjennom fagforeningene. Det synes jeg er dårlig personalpolitikk fra Forsvaret

– Problemet er at vi denne saken ikke har fått komme med innspill. Vi fikk høre om saken i januar. Siden da har vi ikke hørt noe, før vi nylig fikk vite at det skal tas en avgjørelse torsdag. Den informasjonen vi har fått er via bakveier eller gjennom fagforeningene. Det synes jeg er dårlig personalpolitikk fra Forsvaret, fastslår Karlsen.

Forsvarets ledelse ønsker ikke å kommentere saken, men viser til at forsvarssjefen kommer til å gå ut med sin beslutning mot slutten av uka. De venter med å kommentere til beslutningen er kjent. 

Powered by Labrador CMS